سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 181960 | بازدیدهای امروز: 19| بازدیدهای دیروز: 11
درباره خودم
سفارش تبلیغ
لوگوی وبلاگ

مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 

عالم ربانی و صوفی صافی ماموستا ملا عبدالرحمن احمدی چاغر بعد از چند ماه بیماری در بعد ازظهر روز شنبه ۳۰/۴/۱۳۸۶ به ملاقات معبود خویش شتافت .

 وی از علمای دینی طرازاول شهرستان سقز ( کردستان) و همچنین از سالکان طریقت علیه ی نقشبندی بود . از نوجوانی به تحصیل علوم دینی پرداخت و از آن هنگام نیز به کاروان عرفان و طریقت پیوست و سراسر عمر پرمایه ی خود را صرف ترویج شریعت و طریقت محمدی نمود .

ماموستا ملا عبدالرحمن احمدی در سال 1315 در روستای آلکلوی سقز دیده به جهان گشود و ازهمان اوان کودکی وارد مدرسه ی علوم دینی  روستای آلکلو گشته و زیر نظر استاد ملا محمد امین شریعتی مقدمات را فرا گرفته و سپس برای تحصیل و تکمیل معارف و علوم اسلامی ، رنج غربت و دوری از خانه و کاشانه را پذیرفته و درمدارس   شهرها و روستاهای تابعه ی  سقز ، سنندج ،بوکان ، رواندز ، اربیل ، کرکوک ، خانقین ، پینجوین و سلیمانیه و نزد اساتید فرهیخته ای چون ملا صالح ابن الحاج ، ملا حسن شیخلری ،ملا ابوبکر شفیعی ،ملا عبدالله محمدی (امام   جمعه ی اسبق سقز) ،ملا عبدالکریم خالدی ،ملا احمد فاضلی ،ملا حیدر فهیم ،ملا عارف بانه ای ،ملا کامل نقشبندی ،ملا حسن ادیبی ،صدر الاسلام سنندجی ،ملا محمد امین عالی(کانی سانان ) به کسب فریضه ی علم پرداخته و اجازه نامه ی افتاء و تدریس و امامت خود را از ماموستا ملا محمد امین کانی سانان ،علامه ی زمان استاد ملا محمد باقر بالک ، حضرت شیخ عثمان سراج الدین و صدر الاسلام مجتهد سنندجی دریافت نمودند و پس از فراغت از تحصیل ، مدت 12 سال در روستاهای سنته ،آلکلو و کهریزه ی سقز و 26 سال هم در مسجد حاج ارجمند سقزبه تدریس و امامت و تبلیغ و ارشاد مسلمانان پرداختند .

مرحوم استاد احمدی علاوه بر امور فوق همواره مشغول تحقیق و تالیف و مطالعه بوده که حاصل آن تالیف چندین کتاب و رساله می باشد که  موارد زیر تعدادی از آثار ماموستا بوده که با نام گنجینه ی آلکلو توسط خود ایشان نام گذاری شده اند :

1-    کتاب تیمار بیمار از زبان نبی (ص)

2-     //   زندگانی امام شافعی (رض)

3-    //    شفاعت و نسب در اسلام

4-    //  دایره المعارف عرفان و طریقت

5-    //   عقیده ی یک مسلمان

6-     // پیامبر و یاران

7-    //  اسقاط و کفاره

8-    // زاد العلماء در زندگانی حضرت عمر(رض)

9-    // خواهرم چرا؟

10-// بهار قرآن  در شناخت ناسخ و منسوخ

11-// ایمان و مومنان

12- //  خلفاء راشدین

13- رساله ی مراسم مولودی خوانی از نظر فقهی

14-//   چراغ هر دو عالم

15- //  وقف در اسلام

16- // پیامبر و علماء

17- // پیامبرو همسایگان

18- // زکات فطر

19 - // جهاد علمی در اسلام

20- // طلاق غضبان

21- //  نیمه ی شعبان

22- // مشعل داران دین

23- // تعدد زوجات در اسلام

24- // نقد عقاید سلفیت در نامه ای به مفتی عربستان شیخ ابن الباز

25- // حلول ماه رمضان

26- // اختلاف مطالع

27- //  سقط جنین و تنظیم خانواده

28- //سنت و اهل آن

29 - // فقه و اصول

30- // رسالت علما

31- // وحدت اسلامی

32- //احترام نسبت به قرآن

مرحوم ماموستا در داشتن روحیه ی تحقیق ،تقوای بدون ریا ، شجاعت در بیان حقایق دینی و مطابقت داشتن کردار و گفتار، زبانزد خاص و عام بود و آنچه  را بیان می داشت که بدان معتقد بود و به قول خودشان " شرع خدا را فدای هیچ مصلحت و شخصیتی" ننمودند .ایشان همگام با تحصیل و تدریس علوم از همان اوان جوانی متمسک طریقت نقشبندی شده و در خدمت پیر روشن ضمیر طریقت حضرت شیخ عثمان سراج الدین نقشبندی ، علم و عمل  را باچاشنی عرفان ، خالص گردانید . مجلس و محضر ماموستا خالی از هر گونه غیبت گویی و غیبت شنویی  بود، و همواره بحث های علمی از فقه و تفسیر و حدیث گرفته تا ادبیات و عرفان و مسائل و مشکلات اجتماعی  اوقات عمومی او را مشغول می داشت و در تنهایی ، آنچه عاشقش بود قرآن بود وتلاوت کتاب مقدس الهی ...

                                                                                                    روحش شاد و یادش گرامی باد

 

منابع:

http://www.amjademam.blogfa.com/

http://hooshtaban.blogfa.com/

 




نویسنده: سعیدی(چهارشنبه 86/5/24 :: ساعت 1:18 صبح)

 

   عابدة ناسکة مکرّمه شیخ‌زاده سیده حفصه خانم نقشبندی،فرزند گرامی حضرت شیخ محمّد علاءالدّین و خواهر حضرت شیخ محمّد عثمان سراج‌الدّین دوم، پس از بیش از نیم قرن خدمت خالصانه به اسلام و مسلمانان بامداد روز دوشنبه پانزدهم مردادماه 1386 در هنگام اقامة نماز صبح و در حالت سجده جان به جانان سپرد ـ رحمةالله علیها و طاب الله ثراها.

ایشان به امر والد عارف واصل خویش حضرت علاءالدین در حدود سال 1332 شمسی به اتّفاق همسرشان مرحوم شیخ نصرالدّین بن شیخ کامل نقشبندی از بیارة شریفه به منطقة تالش(در استان گیلان) نقل مکان کردند و با برگزاری مجالس ذکر و وعظ زنانه مشغول خدمت به طریقت و شریعت گشتند، این بانوی پارسا همچنین با تجویز داروهای گیاهی به مداوای بیماران می‌پرداختند و منزل ایشان همواره کهف‌المساکین و پذیرای مریدان و بیماران و مستمندان بود.

پیکر پاک این بانوی نمونة پرهیزکار به درخواست مریدان نقشبندی و علاقه‌مندان وی در کنار منزل مسکونی ایشان در «اسالم» به خاک سپرده شد.

وب‌سایت « نقشبندیه» درگذشت شیخ‌زاده سیّده حفصه خانم نقشبندی  را به خاندان خدمتگزار و بزرگوار نقشبندی، عموم مسلمانان به ویژه مریدان و منسوبان طریقة نقشبندیه و مردم معتقد تالش و هشتپر و اسالم تسلیت می‌گوید.

خداوند این بانوی بزرگوار ارجمند را با انبیاء و اولیا و اجداد پاک‌نهاد او محشور و به دیدار خویش مسرور کند ـ بمنّه و عمیم احسانه.

منبع: وب‏سایت نقشبندیه.




نویسنده: سعیدی(سه شنبه 86/5/23 :: ساعت 1:47 صبح)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ